Beskæftigelsesministeriet rapporterer at 43.000 unge mellem 15-24 står uden uddannelse eller beskæftigelse*. Det skal laves om, men hvordan gøres det? Lotte Heise har svaret!
Det Service & Co. er Danmarks Guideskole, den nemmeste og mest præcise måde at sige det på. Inden jeg går videre, må jeg lige indskyde, at jeg hedder Lotte Heise, og jeg siger aldrig noget, jeg ikke mener.
Siden foråret 1998 har tusinder af unge mennesker fået gavn af den unikke, velovervejede og ufattelig motiverende undervisning. På bare 5 uger forvandler den både for tilpassede og utilpassede umodne unge til unge med et nyt fokus og et glimt i øjet, der ikke var der før. Hvis ordet målrettet før var en by på Mars i deres univers, er det nu et ord, de både kan lide og kan stave til.
Jeg har været med på stort set alle skoler siden 1998, så det bliver hen i retning af 72-73 hold unge mennesker, jeg har optrådt for. Og jeg elsker det mere end meget andet.
En fantastisk følelse, at stå foran unge mennesker.
Det er en fantastisk følelse at stå foran de ”No Nonsens” unge, som ikke lader sig imponere af hvad-som-helst. Og det er godt! Jeg er altid super nervøs i dagene op til min performance på skolen, fordi jeg vil simpelthen så gerne gøre det 100 % godt!
De fortjener top energi og fuld valuta for pengene. Mit oplæg ”Service som jeg ser det”, er 70 minutter med maximum fart over feltet, og det er pragtfuldt at se dem koncentrere sig fuldt ud og virkelig høre hvad der bliver sagt. Der er ikke noget bedre end dialogen med dem bagefter, hvor jeg altid bliver imponeret over de spørgsmål de stiller. Efter en kort pause går vi i gang med ”Lotte og Monopolet”, der som navnet antyder er dilemmaer, men med guide-relaterede problemstillinger, og det er fascinerende at opleve deres engagement!
For præcis hvordan vil de unge i deres fremtidige job som rejseguide – og særligt med deres personlige udvikling – håndterer rejsepersonaen ‘Alkoholiske Arne’ som liiiige har fået en my eller meget for mange fadbamser når han lander på Gran Canaria og forstyrre de andre feriegæster til velkomstmødet.
Jeg tager aldrig uberørt af sted efter en guideskole! Energien fra de unge er overvældende, og eftersom jeg altid kommer sidst i forløbet, er jeg ikke selv vidne til den store forvandling fra ”jeg-ved-ikke-hvad-jeg-vil” til ”jeg-skal-bare-brænde-igennem-og-få-mig-et-godt-job”!!! Men jeg kan mærke, at det her er unge der har nu fået en retning, et mål og som kan virke ældre end deres 18-23 år, fordi de på så kort tid har lært så meget om sig selv og især at interagere med andre unge.
Det Service & Co. kan som ingen andre formår på samme måde, er at udvikle det enkelte menneske sammen med andre. Andre unge, som på mange måder udaftil ligner hinanden, men som indadtil er lige så forskellige med forskellige mål og drømme som snefnug, lærer ikke at sammenligne sig med hinanden og dermed ikke at føle, at man ikke præsterer lige så godt som sidemakkeren, hvilket kun kan medføre skam.
Til gengæld lærer de, at støtte hinanden og se hinandens gode og mindre-gode sider som kompetencer. Og i forhold til hele SoMe problematikken, er man på skolen ”PÅ” hele tiden og ikke bare et opslag på FB eller insta(gram)! De knokler og forandrer sig som vilde i fem uger, for virkeligheden er hele tiden omkring dem, i dem, på dem, fordi man ER midt i det. Det er ikke noget man blot forestille sig eller drømmer om.
Det er HER & NU og det så fedt at se dem hele tiden få ”nye” bolde, som bliver kastet til dem og som de elsker at gribe. Min ene tvilling var på guideskole, samtidig med at hans bror var rekrut i Livgarden og de jokede med hvem der havde det ”hårdest” og de blev enige om at vejret i december var bedre på Malta end i Gribskov! Og de var begge ”blevet voksne” da de kom hjem! Der er mange myter om guider og selv min egen familie og venner, plejede før i tiden at sige ”guide” med en svag undertone af arrogance.
Men kun indtil de forstod hvor meget mere de kommer hjem med efter at være taget afsted med så meget mindre. Flere af mine venners børn, som har stået i vadested, eller siddet for længe i en kælder og ”gamet” solen sort, er kommet hjem fra 5 ugers udviklingsophold – ja det er guideskolen – som helt andre unge end dem der tog afsted. Fra kælder til butikschef. Fra forvirret til receptionschef. Fra usikker til guide på Mallorca med masser af glade gæster.
Det er faktisk utroligt at 5 uger, kan gøre så stor en forskel. Udover den intensive, storslåede, benhårde, seriøse uddannelse og de sjove oplevelser, kan Service & Co. også give dem et kørekort til rejsebranchen og jobgaranti.
Jeg ville ønske jeg havde været på den guideskole da jeg var ung!
Seneste kommentarer